Nazwa zadania | Budowa mostu przez rz. Wieprz w ciągu drogi krajowej nr 74 w m. Szczebrzeszyn |
Lokalizacja | DK nr 74 w m. Szczebrzeszyn |
Inwestor | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie |
Wartość kontraktu | 8 099 181,37 PLN |
Czas realizacji | sierpień 2019 – czerwiec 2021 |
Zakończyła się budowa mostu nad rzeką Wieprz w Szczebrzeszynie na DK 74 - przedmiotem zadania była budowa mostu przez rzekę Wieprz w ciągu drogi krajowej nr 74 w m. Szczebrzeszyn w km 256+771.
Nowy most powstał w miejscu istniejącego obiektu, który zbudowany został w 1955 roku i był już w złym stanie technicznym, a przede wszystkim nie posiadał odpowiedniej nośności.
W ramach inwestycji Wykonawca rozebrał stary most, usunął istniejące warstwy drogowe DK 74 i wybudował nową przeprawę wraz z wyposażaniem, chodnikami i dojazdami.
Przy budowie mostu drogowego zużyto:
855 m3 betonu (95 gruszek),
200 ton konstrukcji stalowej,
180 ton stali zbrojeniowej (łącznie 380 ton stali),
750 ton asfaltu,
8000 ton materiałów zasypkowych.
W zakresie zadania umocnione zostało koryto i brzegi rzeki Wieprz, wybudowany został nowy mur oporowy, przebudowano całą sieć kanalizacyjną i sieć teletechniczną.
Nowy most ma 13,6 metra szerokości i 39 metrów długości. Dostosowany jest do przenoszenia obciążeń odpowiadających klasie A, czyli do 50 ton.
Przy realizacji tego zadania Wykonawca musiał się zmierzyć z wieloma problemami technicznymi, gdyż projekt zakładał budowę mostu w kilku etapach betonowań płyty przy zachowaniu ciągłości ruchu samochodowego DK 74, co wiązało się połączeniem dwóch niesymetrycznych części mostu za pomocą specjalnego ,,zamka” łączącego oba etapy mostu. Dzięki innowacyjnym metodom zastosowanym przez Generalnego Wykonawcę udało się zrealizować założenia projektowe z pełnym sukcesem.
Belki stalowe o długości 38,5 m musiały zostać sprowadzone specjalnie z Luksemburga, gdyż nigdzie indziej na świecie nie wykonuje się belek o takich rozmiarach ze strzałką ugięcia.
Samo wykonanie obiektu mostowego o długości 39 m w układzie statycznym ramowym jest swoistą rzadkością w Europie.
Zakres inwestycji obejmował:
rozbiórkę istniejącego mostu (połówkami) w km 256+771 drogi krajowej nr 74,
budowę nowego mostu wraz z dojazdami na odcinku od km 256+700 do km 256+850,
umocnienie koryta i brzegów rzeki Wieprz,
budowę kanału technologicznego,
przebudowę zjazdów indywidualnych w km 256+757,20 i w km 256+842,6),
przebudowę pobocza przylegającego do zjazdu w km 256+839,5,
przebudowę sieci teletechnicznej
oraz zabezpieczenie na czas prowadzenia robót pozostałych istniejących sieci.