Realizacje

Most w Przemyślu

Nazwa zadania Zaprojektowanie i wykonanie robót dla przebudowy mostu w Przemyślu, w km 243,845 linii kolejowej nr 91 Kraków Główny – Medyka w ramach projektu pn.: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych – etap II”
Lokalizacja Przemyśl
Inwestor PKP PLK SA
Wartość kontraktu 74 100 000,01 PLN
Czas realizacji grudzień 2020 - wrzesień 2023

Zakres prac

Wykonawcą zadania jest Konsorcjum firm w składzie: Lider – INTOP Warszawa Sp. z o.o. oraz Partner – SARINŻ Sp. z o.o.

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz budowa nowego mostu w Przemyślu nad rzeką San, w km 243,845 linii kolejowej nr 91 Kraków Główny - Medyka wraz z całą infrastrukturą tj.:

  • Branża Torowisko wraz z podtorzem,

  • Branża Sterowanie ruchem kolejowym,

  • Branża Elektroenergetyka trakcyjna,

  • Branża Roboty drogowe,

  • Branża Mosty i wiadukty,

  • Branża Teletechniczna,

  • Branża Elektroenergetyczna.

 

Koncepcja przebudowy obiektu polegać będzie na wybudowaniu nowego obiektu w istniejącym śladzie przy zachowaniu wszystkich przęseł istniejącej konstrukcji obiektu mostowego, objętej ochroną konserwatora zabytków.

Inwestycja prowadzona jest w systemie „projektuj i buduj" na podstawie Warunków ogólnych kontraktu FIDIC oraz warunków szczególnych kontraktu określonych Umową.

 

Całość przedmiotu zamówienia obejmuje wykonanie:

  1. Dokumentacji projektowej niezbędnej do prawidłowego wykonania wszystkich robót budowlanych i uzyskania dla niej wszystkich wymaganych opinii, uzgodnień, dopuszczeń, warunków, decyzji i pozwoleń niezbędnych do realizacji przedmiotu zamówienia,

  2. Wszystkich robót budowlanych zgodnie z zakresem zamówienia na podstawie opracowanej przez Wykonawcę i zatwierdzonej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej,

  3. Przeprowadzenie oceny zgodności każdego podsystemu strukturalnego objętego zakresem zamówienia na każdym etapie (projektowania, budowy i końcowych prób podsystemu).

 


 

Historia istniejącego mostu:

 

Istniejący most kolejowy na rzece San powstał w roku 1860 w związku z budową linii kolejowej łączącej Wiedeń ze Lwowem. W obecnej postaci istnieje od 1891. W marcu 1915 został wysadzony przez Austriaków, a następnie odbudowany w 1916 roku. W listopadzie 1918 obiekt walk polsko-ukraińskich. 29 września 1939, podczas ataku ZSRR na Polskę, wizytował go Nikita Chruszczow – wówczas członek Rady Wojennej Kijowskiego Specjalnego Okręgu Wojskowego. Po podziale Polski w wyniku Paktu Ribbentrop-Mołotow, od 1939 do 1941 stanowił przejście graniczne między strefą okupacyjną niemiecką i radziecką. W dniach 22-27 czerwca 1941 z uwagi na swoje strategiczne znaczenie był przedmiotem zaciętych walk niemiecko-radzieckich.

W 1944 przygotowany do zniszczenia most został uratowany dzięki żołnierzom Armii Krajowej, którzy unieszkodliwili większość podłożonych przez Niemców ładunków wybuchowych. Uszkodzony most został naprawiony po II wojnie światowej.

Przemyski most jest prawdopodobnie jedyną budowlą w dzisiejszej Polsce, której projekt pochodzi z biura Gustave'a Eiffla.

 

 







Lokalizacja

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.